Sakit Sendi | Tips Kesihatan Sendi

5 Makanan Untuk Sakit Sendi Lutut

Sakit sendi terjadi disebabkan oleh kecederaan pada ligament atau tendon yang menyelaputi sendi. Sakit sendi juga berlaku apabila terdapat radang pada sendi seperti arthritis, osteoarthritis dan gout.

Sakit sendi boleh dilegakan dengan mengamalkan gaya pemakanan yang sihat untuk sendi.

Selain daripada itu, orang yang selalu sakit sendi juga dinasihatkan untuk cuba kurangkan berat badan kerana sendi mudah tercedera akibat terpaksa menanggung badan yang lebih berat dari yang sepatutnya.

Namun untuk warga tua yang sekali jatuh terus sakit dan sapu ubat pun susah untuk surut, saya cadangkan untuk ambil supplement tambahan khas untuk sakit sendi.

Sebelum itu, mari saya kongsikan 5 makanan yang bagus untuk sakit sendi, khasnya untuk mengurangkan radang di bahagian sendi lutut dan sebagai anti-oksidan.

ubat sakit sendi

5 Makanan Untuk Merawat & Menghilangkan Sakit Sendi

#1: Soya

Soya kaya dengan isoflavine dan anti-radang.

Pastikan minuman atau makanan soya yang anda pilih adalah bebas bahan kimia. Contoh makanan berasaskan soya termasuk lah tempe dan kacang soya itu sendiri.

soya untuk ubat sakit sendi

[alert-success]P.s: Soya di dalam supplement ESP merupakan serbuk soya yang tidak diubah secara genetik. Ia tidak mengandungi bahan kimia dan pemprosesannya juga tidak melibatkan alkohol. ESP juga terbukti secara kajian saintifik sejak tahun 1951.[/alert-success]

#2: Buah – Buahan

Vitamin C merupakan sumber terbaik untuk anti-oksidan dan mengelak osteoarthritis. Contoh makanan Vitamin C termasuk lah buah mangga, betik, oren dan kiwi.

vitamin c ubat sakit sendi

#3: Ikan

Minyak ikan mengandungi Omega yang melegakan sakit sendi dan kebas yang disebabkan oleh rheumatoid arthritis. Asid lemak omega-3 dalam ikan juga melindungi tulang rawan daripada haus.

minyak ikan untuk sakit sendi

 

#4: Rempah & Herba

Kunyit, jintan, kulit kayu manis dan bawang putih mempunyai bahan anti-radang yang membantu mengurangkan sakit sendi.

#5 : Buah dan Tumbuhan Yang Kaya Dengan Polyphenol

Polyphenol adalah sejenis bahan yang terdapat secara semulajadi di dalam buah-buahan dan tumbuh-tumbuhan. Polyphenol juga adalah anti-oksidan dan anti-radang yang terdapat dalam tumbuhan seperti anggur, lobak ungu dan buah european elderberry.

Anti-oksidan dan anti-radang ini penting untuk membantu melegakan sakit sendi.

Antara buah-buahan kaya polyphenol

Antara buah yang mempunyai kandungan polyphenol yang paling tinggi adalah adalah anggur muscadine yang tumbuh melata di bahagian amerika selatan.

Anggur jenis ini tidak dijual di Malaysia kerana harganya. Saiz sebiji anggur muscadine juga lebih besar dari anggur-anggur biasa.

Ia dikatakan secara tradisi telah membantu ramai pesakit untuk sihat semula.

produk rawat sakit sendi
Anggur muscadine ini mempunyai kulit yang sangat tebal

Namun anda tak perlu ke amerika selatan untuk dapatkan anggur muscadine.

Syarikat vitamin Shaklee Malaysia telah pun sediakan supplement yang kaya dengan polyphenol.

Supplement tersebut bernama Vivix.

Benarkan Polyphenol di dalam Vivix ini betul-betul berkesan merawat sakit sendi?

Ya, ia telah berkesan membantu ramai warga emas yang sakit lutut untuk kembali pulih.

Bukan sahaja ia telah berkesan menerusi kajian santifik, tetapi juga ia telah mengundang banyak testimoni positif.

cara rawat sakit sendi ayah
Vivix dari Shaklee yang telah menjalani ratusan ujian klinikal sebelum di keluarkan

Saya kongsikan 2 pengalaman mak ayah yang sangat gembira dan pulih selepas amalkan Vivix

Testimoni #1 : Apak sakit gout berpuluh tahun, kini ..

Apak saya sakit gout sejak usia saya sekolah rendah lagi. Setiap kali apak sakit gout, apak terpaksa ambil MC sebab langsung tak boleh berjalan.

Dulu apak selalu di serang di bahagian ibu jari kaki.

Baru-baru ini apak sering di serang di bahagian lutut pula.

Apak memang makan ubat. Dan apak pernah beberapa kali dibedah dan disuntik cecair di bahagian lutut.

Apak juga pernah cuba berubat di Kelantan untuk rawatan alternatif Islam.

Namun semuanya tidak bertahan lama. Sakit apak pasti datang semula.

Satu hari Shaklee buat promosi Vivix. Jadi saya terus borong 7 botol untuk apak.

Saya letakkan di rumah dan pesan apak untuk habiskan.

Mula-mula, apak cakap apak rasa macam nak demam makan Vivix itu. Tapi apak teruskan juga.

Akhirnya habis juga Vivix dalam masa lebih kurang sebulan.

Tak lama selepas itu keluarga kami bercuti ke Istanbul, Turki. Saya, suami dan anak-anak ke sana agak lewat sedikit.

Tiba-tiba apak tunjuk gambar tongkat apak dah pun ditinggalkan dalam bilik. Wah terkejut betul saya.

Selang beberapa minggu selepas itu, kami ke Jepun pula. Sekali lagi apak buat kami terkejut sebab langsung tak pakai tongkat dan boleh berjalan-jalan di Jepun punya lah jauh – keluar pagi balik petang hampir ke malam.

Saya tanya mak, apa rahsia apak?

Mak cakap, “Apak habiskan Vivix kau beli berbotol-botol tu. Masa minum 1-2 botol tak nampak apa sangat. Dah berbotol-botol minum, baru nampak kesan.”

Alhamdulillah, syukur. Bahagia hati saya dengar. Berbaloi belanja apak Vivix sampai 7 botol.

Kini, saya teruskan supply apak dan mak supplement Vivix sebab saya tahu ia sangat membantu mereka untuk sihat dan cergas.

  • Puan Khadeejah Hasmad

Testimoni #2 : Mak sakit lutut sebab jatuh katil, dah makan supplement kalsium pun masih belum baik..

Satu hari itu mak beritahu yang mak sakit lutut. Puncanya sebab mak jatuh katil. Umur mak dah 70-an. Maka proses pemulihan sakit lutut mak makan masa.
 
Mak dah ambil supplement kalsium, tetapi sakit masih belum surut.
 
Satu hari Allah ilhamkan saya untuk cuba Vivix.
 
Tak sangka di sebalik harganya, tersorok keberkesanan untuk sakit lutut mak.
 
Alhamdulillah, selepas lebih kurang 2 minggu amalkan Vivix, sakit lutut mak dah hilang.
 
Mak pun semakin aktif seperti biasa.
  • Puan A

Cara Dapatkan Vivix

Anda juga boleh membantu mak ayah anda kembali cergas seperti biasa.

Anda juga mampu untuk hilangkan bantu legakan kesakitan yang mak ayah anda alami bertahun-tahun tanpa tahu apa penawar terbaik untuk mereka.

Sekurang-kurangnya anda perlu cuba 2 botol Vivix untuk nampak kesan positif.

2 botol Vivix hanya bernilai bernilai RM 1,003.

Tetapi dengan mendaftar jadi ahli, anda boleh terus dapat harga lebih jimat iaitu RM 805.60 (free membership fee)

cara merawat sakit sendi
Hubungi saya di [email protected] untuk cuba Vivix hari ini

Untuk dapatkan Vivix sebagai ikhtiar membantu sakit sendi, hubungi saya di [email protected]

♥ Khadeejah Hasmad ♥
SMS/WhatsApp : 019 477 3457
Shaklee ID : 858755

Similar Posts

16 Comments

  1. nice info…sakit lutut memang biasa…banyak faktor. Ada 3 kaedah yang saya boleh sarankan secara umum: conservative dengan buat rawatan di fisioterapi, amalkan gaya pemakanan sihat dengan pengambilan suplement yang konsisten dan jumpa doktor pakar untuk penyelesaian selanjutnya jika masalah masih berlarutan.

  2. Sakit lutut memang menyeksakan dan menyebabkan aktiviti terbatas..apatah lagi bagi mak ayah kita yang dah berusia memang membataskan pergerakkan diaorg nak solat kan..mujur ada Set Sakit lutut dan Sendi Shaklee ni..alhamdullilah sangat mujarab…

  3. Assalamualaikum Khadeejah! MasyaAllah sungguh banyak info berguna yang saudari sharekan di blog ini. Semoga lebih ramai orang yang dapat dibantu dengan info-info berguna seperti ini. InsyaAllah. Teruskan usaha dan semoga Allah merahmati kalian. 🙂

  4. Terima kasih untuk perkongsian ini, kita semua terdedah dengan masalah sakit lutut atas pelbagai faktor. Jadi jika mahu kekal sihat, perlu amalkan gaya hidup dan pemakanan sihat. 😉

  5. Saya nak tanya Pn, saya pakai Gel Amani, tetapi kelegaan dia segera dari segi luaran sahajalah. Jadi pertanyaan saya adakah omega guard ini akan membantu dari segi baik pulih dalaman?

    Mohon pencerahan lanjut, Puan. Terima kasih.

    Yusrizal.

    1. Salam Encik,

      Mohon maaf kerana terlewat reply.

      Kita sakit bahagian sendi sebab kusyen di sendi kita mulai haus.

      Ia banyak perkaitan dengan pemakanan kita.

      Omega Guard mengandungi minyak ikan tulen, yang berfungsi untuk bantu isi semula kusyen sendi yang haus tersebut.

      Selain amalkan Omega, kita juga perlu jaga pemakanan kitauntuk jaga kesihatan sendi

  6. Salam…. sangat bagus entri ini bercerita tentang pemakanan untuk yang terkena sakit lutut. Moga ia dapat memberi kesan yang positif kelak dan akan sembuh sepenuhnya.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *