Kenapa Shaklee?

7 Sebab Supplement Wajib Untuk Tubuh Sihat

Supplement ni bahasa english sebenarnya. Kalau terjemah bahasa melayu, ia adalah makanan tambahan.

Kenapa di sebut tambahan?

Contohnya setiap hari kita kena makan sayur untuk bekalan fiber untuk kesihatan usus.

Tapi masalahnya kadang sayur yang kita makan tu terlebih masak, atau kalau makan di kedai makan, sayur tu dah berapa hari punya sayur, kandungan fiber sayur pun berkurang.

beli shaklee

Jadi makanan tambahan ni berfungsi untuk bantu top-up kekurangan fiber dalam sayur tadi.

Ingat, hanya top-up. Makanan tambahan sama sekali tak boleh mengganti makanan sebenar.

Berikut saya kongsikan 7 sebab kenapa kita perlu ambil makanan tambahan, atau lebih dikenali sebagai supplement:

    1. Radikal bebas

      Radikal bebas ni ada dimana-mana. Kalau kita stress, radikal bebas akan terwujud, dari pencemaran udara, dari persekitaran kita, susah nak elak.

      Radikal bebas berisiko menyebabkan pelbagai penyakit termasuk sakit jantung dan kanser

      Vitamin E dan Vitamin C membantu meneturalkan semula radikal bebas yang wujud dalam tubuh kita

       

    2. Gaya hidup tak sihat

      Gaya hidup seperti kurang bersenam atau bersukan untuk mengeluarkan peluh-peluh toksik badan. Dan juga gaya hidup yang ketagih merokok T_T

    3. Diet tak seimbang

      Patutnya piramid kat bawah besar, kat atas runcing. Piramid makanan kita dah terbalik. Yang berkarbohidrat, bergula tu lebih banyak dari yang fiber
      piramid makanan shaklee

    4. Gangguan penyerapan nutrien

      Bila kita minum minuman berkafein, atau ambil gula atau garam secara berlebihan, ia boleh menyerap nutrien dari makanan, sekaligus menghalang tubuh dari serap semua nutrien

      Sebab tu cuba selalu minum kafein atau minum air twister oren (minuman yang sangat manis), kita akan mudah sangat rasa haus. Ia kerana kafein dan gula dah serap cecair dari sel tubuh kita, sekaligus membuatkan kita dehidrasi

    5. Kehilangan nutrien

      Kehilangan nutrien ni boleh terjadi especially makanan yang kita makan kat kedai. Entah sayur yang hari apa tah diorang guna.

      Kalau nak tahu, makin lama buah atau sayur dipetik dari pokoknya, makin banyak nutrien dalam mereka akan hilang.

    6. Proses penanaman buah atau sayur terjejas

      Terjejas sebab menggunakan racun seranggan dan bahan kimia lain. Ini adalah bahaya, sebab ia ibarat kita makan sekali bahan kimia yang disembur tadi

    7. Badan memerlukan certain nutrien dalam kuantiti yang lebih tinggi

      Contohnya kalau kita tak sihat, demam, batuk selsema, kita perlukan Vitamin C yang lebih tinggi.

      Ya Vitamin C boleh diperolehi dari buah oren.

      Tapi tahukah anda, kalau kita betul-betul nak pastikan khasiat Vitamin C diserap oleh tubuh, kita kena makan sekali kulit buah oren tu.

      Sebab kulit buah oren mengandungi bioflavonoid. Bioflavonoid Allah design untuk bantu tubuh kita serap Vitamin C secara optimum.

      Vitamin C Shaklee bukan sekadar mengandungi khasiat Vitamin C, tetapi juga bioflavonoid yang bantu tubuh kita serap vitamin C tadi.

Kesimpulan

Kesimpulannya, adakah kita semua memerlukan makanan tambahan?

Periksa gaya pemakanan, gaya hidup kita, tahap kecergasan dan tahap kesihatan kita. Banyak penyakit boleh dielak dengan menitik beratkan nutrisi seharian.

Ya, termasuk kanser dan sakit stroke.

Berminat untuk dapatkan makanan tambahan dari Shaklee? 😉

Hubungi saya:

Khadeejah Hasmad
SMS/WhatsApp: 019 409 3457

Similar Posts

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *