Jom Buat Masker Cara Mudah Di Rumah

Cara Buat Masker di Rumah dengan Mudah & Murah

Sempena Promosi Collagen Shakleeย bulan ni, apa kata kita mula rajinkan diri buat masker. Alah murah je masker handmade. Walaupun murah, kesan boleh dirasai dengan sekali pakai jer ๐Ÿ˜‰

Oh, sebelum terlupa… Pantang larang masker ni satu jer – kena konsisten!

Kalau nak hasil terbaik, tak boleh malas-malas lah kan? Kalau nak kulit gebu & cantik pun malas, ai tak tau nak kata apa ๐Ÿ˜›

Nak buat masker nih senang je… Coet sikit bahan dan campur dengan ESP ke…ย Collagen ke… Vitamin E ke… Lepas tu terus sapu kat muka. Siap!

Macam step 1,2,3 pulak kan? ๐Ÿ˜€

Kadang saya sapu gitu aje, tak campur apa-apa.

Kejap, nak kongsikan pengalaman Cik Farizan yang 7 tahun menanggung jerawat yang hodoh, dan apa yang dia buat

Contohnya macam Collagen. Campur je dengan sikit air, lepas tu sapu kat muka. Wah tegang rasa.

Vitamin E pulak teman sejati jika jerawat bertandang. Takde can (baca chance)ย la jerawat nak bertenggek lama-lama kat muka. Sehari terus hilang, sekali dengan parut hilang!

Kalau nak blusher kan muka pulak, yang Chewable Vitamin C tu, rendam jap dalam air, pastu sapu- sapu kat muka. Waahh rasa segar. Lepas kering dalam 2- 3 jam tu, cuci. Esoknya nampak lah pipi kemerah-merahan. Jimat duit beli mekap. Ahaks ๐Ÿ˜€

Tapi walaupun cam best pakai masker hari-hari, kita tak boleh kerap sangat. Takut kulit kita jadi stress dan terlalu kering. Tak pasal- pasal nanti tak dapat kesan kulit berseri seperti yang kita idamkan.

Bahan-bahan dapur yang boleh juga kita buat masker termasuk lah telur putih, madu, susu, plain yogurt. Kemudian kita bancuh bersama ESP, Collagen (yang tengah promo ni kan), Vivix, atau Vitamin E.

Setiap bahan masker homemade ni, masing- masing ada fungsi tersendiri. Jadi boleh pilih nak guna bahan mana satu untuk buat masker:

  1. Yogurt – melembapkan kulit
  2. Susu & soya buat sendiri – mencerahkan kulit
  3. Telur – melembapkan kulit, menghilangkan kedut, mencerahkan kulit
  4. Tembikai – mengecilkan liang pori- pori, merawat sunburn
  5. Tomato – melembapkan kulit, bagus untuk kulit berminyak, yang ada blackhead dan jerawat (acne)
  6. Pisang – menyegarkan kulit, melembutkan kulit, menghilangkan jerawat di muka dan freckles
  7. Lemon – merawat kulit kusam

Oh banyak lagi…

Tunggukan entry seterusnya, saya akan kongsikan masker- masker homemade versi Shaklee ๐Ÿ˜€

Ingin kelihatan cantik berseri lagi menawan? Dapatkan Shaklee Collagen Powder hari ini.

Sumber rujukan –ย Efacial Masks

 

 

 

 

 

 

 

2 Comments

  1. ema 21 October 2013
  2. Zuan 21 October 2013

Leave a Reply

CommentLuv badge

Shares