cara turunkan bacaan gula dalam darah
Kencing Manis

4 Cara Kawal Bacaan Gula Kencing Manis Supaya Tak Merosakkan Buah Pinggang

Kencing manis adalah salah satu dari penyakit 3 serangkai yang menyerang lebih dari 10% rakyat Malaysia.

Kencing manis ini bukan apa, kalau di biar berlarutan boleh menyebabkan mata menjadi buta, katarak mata, sakit jantung secara tiba-tiba dan buah pinggang rosak lantas menyebabkan susah nak kencing dan terpaksa melalui dialisis dengan kerap.

Bukan itu saja, ia juga turut menyebabkan para suami mati pucuk hingga terpaksa ambil ubat kuat.

Kencing manis juga akan membuatkan apa-apa luka pada badan walaupun luka kecil, ia akan lambat sembuh. Bila luka lambat sembuh, luka tersebut berpotensi menyebakan jangkitan kuman merebak dan membuatkan bahagian terkena jangkitan terpaksa di potong.

cara turunkan bacaan gula dalam darah

 

Makan Ubat Sampai Bila-Bila?

Biasanya doktor akan bagitahu yang kalau dah makan ubat kencing manis ini, kena makan sampai bila-bila.

Ubat kencing manis adalah salah satu ikhtiar untuk kawal gula dalam darah yang menyebabkan bacaan gula sangat tinggi. Ianya bekerja dengan cara menarik gula ke dalam sel untuk ditukarkan kepada tenaga.

Pesakit kencing manis tahap 2 pula biasanya akan terpaksa cucuk insulin sampai bila-bila.

cara merawat kencing manis

4 Cara Kawal Bacaan Gula Kencing Manis Tanpa Ubat

Nak diskaun jumlah ubat yang kena ambil dengan doktor? Ya boleh sebab ramai pesakit kencing manis terbukti berjaya ‘pujuk’ doktor kurangkan pengambilan ubat.

Doktor bukan senang untuk dipujuk, kalau tengok bacaan gula pesakit macam bahaya, memang doktor tak akan diskaun. Ini untuk kebaikan pesakit juga.

Mari saya kongsikan 4 cara tersebut. Jangan tinggal  dulu ubat doktor. Teruskan.

Cuma sentiasa buat pemeriksaan dan kalau bacaan dengan doktor nampak  cantik, doktor sendiri akan kurangkan atau bagitau dah tak perlu ambil ubat.

#1 : Kawal berat badan

Jika berat badan pesakit kencing manis melebihi BMI, kurangkan berat badan.

Ini kerana apabila berat badan melebihi yang sepatutnya, sel lemak akan menghasilkan lemak di dalam darah.

Lemak ini akan mempengaruhi kadar respon sel badan kepada insulin dan secara tidak langsung menyebabkan rintangan insulin.

Rintangan insulin menyebabkan kencing manis tahap 2.

#2 : Kerap bersenam

Apabila pesakit kencing manis aktif bergerak dan bersenam, sel dalam badan akan jadi lebih sensitif kepasa insulin dan boleh bekerja menukarkan gula menjadi tenaga, dengan lebih efisien.

Sel badan juga berupaya membuang gula dari darah menggunakan mekanisma yang berlainan dari insulin, semasa bersenam.

#3 : Jaga pemakanan

Banyakkan makanan yang berserat seperti sayur dan buah-buahan.

Serat akan memperlahankan proses makanan bertukar menjadi gula dalam darah. Sekaligus ini bantu mengawal bacaan gula dalam darah pesakit kencing manis.

Serat yang tidak larut dalam badan bertugas untuk buang gula yang tidak terpakai dalam darah melalui najis.

#4 : Supplement kawal gula dalam darah pesakit kencing manis

Ramai pesakit kencing manis telah berjaya kawal gula dalam darah setelah amalkan Set Kencing Manis Shaklee. Set ini mengandungi 2 botol Vivix.

Vivix adalah supplement semulajadi. Ianya berbentuk cecair dan boleh di minum pada bila-bila masa.

Salah satu bahan aktif di dalam Vivix adalah resveratrol. Resveratrol bertindak untuk kawal bacaan gula dalam darah.

Ia juga bertindak untuk mengurangkan rintangan insulin dalam pesakit kencing manis tahap 2.

3 beza Vivix dan ubat yang biasa

Mungkin pembaca juga tertanya-tanya, apa beza Vivix dengan ubat kencing manis yang biasa? Vivix bukan ubat, ia adalah supplement semulajadi tanpa bahan kimia berbahaya.

Mari saya kongsikan 3 perbezaan penting Vivix :

1/ Tiada kesan sampingan

Bahan dalam Vivix tidak mendatangkan kesan sampingan jika di ambil setiap hari dalam jangka masa yang panjang. Buat pengetahuan pembaca, setiap bahan yang masuk untuk hasilkan Vivix akan di uji dalam 350 ujian saringan dari bahan pencemaran kimia sebelum diluluskan untuk digunakan.

Shaklee berprinsip untuk hasilkan supplement yang semulajadi dan bebas dari bahan kimia bahaya.

2/ Tidak merosakkan buah pinggang

Ia tidak merosakkan buah pinggang pesakit dan tidak menyebabkan pesakit jadi lemah. Sebaliknya Vivix bantu merawat mana-mana dalam badan yang rosak dan bantu pesakit menjadi lebih cergas bertenaga.

3/ Tidak perlu bergantung

Pesakit kencing manis juga tidak perlu bergantung kepada Vivix jika dah sihat dan bacaan gula telah kembali normal.

Cuma rata-rata pengguna Vivix terlalu suka dengan supplement ini hingga mereka tetap makan walaupun bacaan gula dah di paras normal. Vivix bukan ubat, jadi boleh di makan walaupun telah sihat untuk kekal sihat.

5 Perkongsian Pesakit Kencing Manis Yang Amalkan Vivix

Hari ini mari saya kongsikan pengalaman 5 orang pesakit kencing manis yang konsisten amalkan Vivix sehingga bacaan gula menjadi normal dan doktor sendiri kurangkan pengambilan ubat mereka.

Testimoni #1 : Dulu ambil 3-4 jenis ubat

Sekarang Pakcik takde ambil ubat hospital, hanya supplement saja. Tapi selalu Acik akan check bacaan gula dan tekanan darah Pakcik.

Alhamdulillah Allah permudahkan untuk kami.

Sebelum ini 3-4 jenis ubat juga ambil. Kami amalkan minum oats setiap pagi. Selepas jam 10 pagi baru ambil makanan lain dalam kuantiti sedikit.

Doktor kata kalau boleh kekal bacaan tak perlu ubat. Sebab tu kena kawal selalu.

Sebelum ni Pakcik beritahu Acik dia rasa pening-pening. Tapi lepas Acik beri Vivix, alhamdulillah dah tak pening.

-Acik Siti, Port Dickson

Testimoni #2 : Minta doktor tak nak cucuk insulin

Mak dulu minta dengan doktor tak nak cucuk insulin, nak makan ubat sahaja.

Tapi doktor tak benarkan. Doktor kata “Makcik kena cucuk juga makan ubat pun tak turun dah kencing manis ni.

Paling tinggi dos insulin dalam 20 lebih.

Kemudian mak mula makan Vivix. Mak konsisten makan dan lama-kelamaan doktor suruh turun dos insulin. Terbaru doktor suruh turun sampai 6.

Alhamdulillah syukur. Saya harap sangat nanti doktor setuju untuk suruh stop terus cucuk. Ada lah dekat 10 botol Vivix yang mak ambil.

-Puan Irni

Testimoni #3 : Bacaan gula terlampau tinggi sampai tak boleh berjalan

Baru-baru ini ayah saya kencing manis terlalu tinggi sampai tiada bacaan, sampai tak boleh nak berjalan. Jadi saya belikan Vivix untuk ayah minum.

Alhamdulillah tak lama lepas ayah konsisten Vivix, Ayah dah boleh berjalan seperti biasa malah lebih cergas untuk buat kerja harian.

Syukur Alhamdulillah.

-Puan Nik

Testimoni #4 : Bacaan belas-belas selama 11 tahun

Mak saya umur 64 tahun. Biasanya bacaan gula mak belas-belas, dah 11 tahun.

Alhamdulillah sejak amalkan Vivix setiap hari, bacaan gula mak dah turun ke 8mmol/L saja.

-Puan Cheq Sue

Testimoni #5 : Bacaan gula terlalu tinggi dan terlalu rendah

Mak Umie sebelum ini gula pernah drop hingga 2. Kalau naik sampai 25. Memang tak stabil sampai mak masuk wad bulan 7 tahun lepas.

Mak mula minum Vivix sebulan selepas itu hingga sekarang. Alhamdulillah paras gula mak sekarang dalam 6-8. Pil masih mak makan tapi insulin dah tak ambil.

-Puan Umie

Cara Dapatkan Set Kencing Manis

Semua pesakit kencing manis di atas amalkan Set Kencing Manis dengan konsisten. Set Kencing Manis ini mengandungi 2 botol Vivix.

cara turunkan kencing manis

Jika anda tak mahu lihat orang tersayang terpaksa telan 3-4 jenis ubat atau kerap cucuk insulin, ini lah masanya untuk anda dapatkan Vivix untuk mereka.

Set ini hanya bernilai RM 1,003. Untuk dapatkan set ini dengan harga yang lebih jimat, anda boleh terus hubungi saya:

♥ Khadeejah Hasmad ♥
SMS/Whatsapp : 019 477 3457
(Atau klik terus untuk Whatsapp : www.wasap.my/60194773457)
Shaklee ID : 858755

Similar Posts

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *