Tulang Retak

Apakah Aku Akan Tempang Buat Selamanya?

Kalau tulang retak, rasanya korang buat apa?

Biasa kita mesti dah pi klinik jumpa doktor, kan?

Prosedur klinik biasanya akan x-ray, ikat, atau paling tinggi pun, bedah letak besi.

Nak kongsi cerita tentang Ziela yang tulang retak sebab bola boling terjatuh kat kaki dia.

Pergh!

Ziela ni adik ipar dia doktor. Jadi confident sikit kot tak pergi klinik.

Satu hari, Ziela sedang berkemas untuk pindah rumah.

Dari Kemaman ke Ampang.

Tengah kemas barang, Ziela alih lah kotak yang tutup almari tu.

Tak perasan ada bola boling dalam almari. Memang suami Ziela simpan bola boling tu dalam almari.

Almari tiba-tiba terbuka dan bola boling tu terus terjatuh kat kaki kiri Ziela.

Bayangkan, bola boling berat tu jatuh tiba-tiba kat kaki kita.

“Aduhh!!” menjerit kecil Ziela.

Ziela terpaksa heret kaki keluar bilik sebab nak bagitau suami.

“Ya Allah bengkak besarnya kaki aku ni!” bisik Ziela dalam hati.

Depan mata tengok kaki sendiri besar 3 kali ganda.

Denyut tu, tak payah cakap lah, sakit sangat.

Dah tak boleh cecah lantai dah, nanti pedih.

“Cacat ke aku nanti ni. Tempang sebelah kaki ke nanti,” macam-macam andaian mula menerjah kotak fikiran Ziela

image

“Kenapa sayang,” Tanya suami Ziela

“Tadi bola boling terjatuh atas kaki.” Kerut dahi Ziela tahan sakit.

“Ya Allah, bengkak besar ni. Nak pergi hospital tak?” tanya suami Ziela penuh kerisauan.

“Ish, nanti lah dulu. Kan adik pernah cerita, biasa kes tulang retak diorang letak besi,” Ziela jawab.

Adik tu, merujuk kepada adik ipar Ziela. Dia doktor.

Dia cerita, kalau tulang retak, biasa kalau teruk sangat, doktor bedah letak besi.

Tapi itu lah, walaupun dah letak besi, lepas tu tak sepenuhnya baik, susah juga nak jalan macam orang normal semula.

Seram lah Ziela fikirkan pasal tu.

“Dah tu sayang nak buat macam mana?” Belum habis lagi cuak suami Ziela.

Ye lah, kalau apa-apa jadi, mana lah tahu kan.

“Takpe Abg, Ziela nak ikhtiar dengan Vivix dulu,” sahut Ziela.

Semalam kebetulan ada orang bank in RM 475 untuk beli sebotol Vivix dari Ziela.

Itu stok Vivix terakhir Ziela.

Dah tengah sakit ni, Ziela terus bukak plastik poslaju yang dah siap untuk pos tu.

Nanti boleh mintak suami Ziela beli stok lain.

Sakit ni, tak boleh tahan ni.

Belum sempat suami Ziela ambilkan sudu, terus Ziela buka botol Vivix dan togok.

“Ya Allah, tolong lah baikkan semula kaki ku ini,” Doa Ziela lepas minum Vivix tu.

Risau suami Ziela tengok.

“Abg, doakan Ziela cepat baik ya. Sakit sangat ni.” pinta Ziela pada suami.

“Sayang banyakkan lah rehat. Takyah jalan dulu. Kaki tu kena rehat kalau nak cepat baik.” sahut suami Ziela

Malam tu, langsung tak boleh nak solat berdiri.

Ish, kalau kaki terseliuh pun dah pedih nak berdiri pun rasa nak menangis, ini kan pulak tulang retak sebab bola boling jatuh kat kaki.

Malam tu susah sangat nak tidur sebab kaki berdenyut sangat.

Ziela percaya, Vivix sedang bekerja keras memulihkan tulang retak.

Sambil tu, Ziela ambil juga vitamin lain.

Macam Herbal Blend, sapu kasi lega sikit bahagian berdenyut tu.

GLA, Vitamin C, Alfalfa dan B Complex pun Ziela ambil. Dah itu memang vitamin harian Ziela.

B Complex lagipun sangat bagus untuk saraf bahagian kaki yang sakit.

Bila kita tulang retak, saraf bahagian kaki mengalami trauma.

Dia nak kembali ke keadaan asal, perlukan masa.

Kalau kita amalkan B Complex, lebih cepat masa penyembuhan sebab B Complex memang kerja dia baiki sistem saraf.

Pagi esoknya, biru kaki Ziela.

Ziela togok lagi Vivix tu.

Hari ke-4 alhamdulillah nampak bengkak dah surut!

Tapi bila pegang, rasa tulang dah tak macam tulang.

Memang tahu dah tulang retak.

Tapi Alhamdulillah dah boleh jalan guna kaki tu.

Jadi jugak pindah rumah walaupun tulang retak.

Seminggu lah habis sebotol Vivix tu, nak cepat baik punya pasal.

“Alhamdulillah baik jugak kaki ni kan Abg. Kalau tak, habis lah bini Abg cacat,” seronok Ziela keadaan dah kembali pulih.

“Ish sayang ni, fikir bukan-bukan pulak,” sahut suami Ziela.

Macam miracle, kan?

Tapi ia kisah benar pengalaman Ziela tau.

Kalau anda ada masalah tulang retak, memang recommend sangat ambil Vivix ni.

Sebotol RM 475.

Kalau beli 2 botol sekali, dapat beli dengan harga ahli.

Harga ahli lebih jimat berbanding harga biasa.

Minggu pertama untuk kasi bengkak surut, jadi habiskan sebotol Vivix.

Lagi sebotol, teruskan untuk pastikan kaki betul-betul sembuh.

Whatsapp terus 0194773457 untuk order ya 🙂

Nota : Kisah ini di adaptasi dari kisah benar Puan Ziela.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *