cara menurunkan bacaan kolesterol dengan cepat
Kolesterol

5 Cara Turunkan Bacaan Kolesterol Dengan Cepat Untuk Ayah Tersayang

Kolesterol di dalam darah bukan perkara yang boleh di ambil ringan.

Jika dibiarkan, ia boleh menghalang saluran darah dan menyebabkan serangan sakit jantung secara tiba-tiba.

Kolesterol yang tinggi juga merupakan punca serangan stroke yang menyebabkan pesakit lumpuh sebelah badan dalam masa yang sangat singkat.

Biasanya untuk pesakit yang mempunyai tahap kolesterol yang tinggi,  doktor pakar di hospital swasta akan bagi satu kertas yang ada senarai makanan dan panduan untuk cara turunkan bacaan kolesterol dengan cepat.

cara turunkan bacaan kolesterol dengan cepat

2 Jenis Kolesterol Mesti Tahu

 

Biasanya bila sebut kolesterol sahaja, majoriti akan anggap ia sesuatu perkara yang negatif.

Sebenarnya kolesterol dihasilkan oleh badan kita sendiri dan ia amat di perlukan penting.

Antara fungsi utama kolesterol adalah untuk menghasilkan hormon seperti estrogen, testosterone, progesterone, aldosterone dan cortisone.

Kolesterol juga penting untuk menghasilkan Vitamin D di dalam badan manusia. Apabila cahaya matahari menyentuh kulit, kolesterol akan bantu mengubahnya menjadi Vitamin D.

Tetapi apa yang membuatkan kolesterol merbahaya untuk kesihatan?

Kolesterol ada 2 jenis – HDL dan LDL.

Kolesterol HDL adalah kolesterol yang bekerja untuk hasilkan hormon dan menghasilkan vitamin D.

Tetapi kolesterol LDL pula akan bekerja untuk block salur darah sedikit demi sedikit sehingga menyebabkan salur darah pecah atau tersumbat.

LDL Kolesterol Jahat

Kolesterol yang merosakkan badan dikenali sebagai LDL. LDL ini yang akan membuatkan salur darah yang berdekatan dengan jantung.

Kolesterol yang jahat dan tak baik semua datang dari makanan yang tidak sihat, juga dikenali sebagai LDL.

Antara makanan yang tinggi kandungan LDL termasuklah makanan yang deep-fried, lemak daging dan kulit haiwan.

LDL juga terhasil apabila radikal bebas mengoksidisasi HDL – ia membuatkan HDL bertukar menjadi LDL.

HDL Kolesterol Baik

HDL pula adalah kolesterol kategori kolesterol baik.

Ianya baik kerana ia berfungsi untuk bawa LDL yang ada dalam sel badan kepada hati.

Organ hati akan singkirkan LDL ini dari badan.

HDL juga berfungsi untuk menurunkan bacaan LDL.

Klik video di bawah untuk memahami bagaimana LDL merosakkan salur darah di jantung dan bagaimana HDL berfungsi untuk turunkan bacaan LDL.

[youtube id=”https://www.youtube.com/watch?v=0U7YHRW5dyc” width=”600″ height=”340″ position=”left”]

5 Tips Turunkan Kolesterol Dengan Cepat

Ada macam-macam cara nak turunkan kolesterol dengan cepat, saya kongsikan di sini ya

Tips #1 : Bersenam

Lemak dan kolesterol dalam badan kita bukan sekadar ada pada salur darah.

Tapi lebih menakutkan, banyak yang melekat pada organ seperti jantung dan paru-paru.

Sebab dah banyak sangat dalam salur darah, lemak ni tak reti nak keluar, terpaksa lah dia melekat kat mana-mana, kan?

Cara untuk buang lemak-lemak yang melekat pada organ ini, adalah dengan cara bersenam.

Berjalan santai selama 45 minit pun dikira senaman yang sihat.

cara menurunkan bacaan kolesterol dengan cepat
Jalan – jalan petang

Tips #2 : Banyakkan Serat

Makanan berserat membantu menyerap kolesterol.

Lepas serat ni menyerap kolesterol, ia akan dibuang sebagai najis bersama kolesterol yang diserap tadi.

Contoh makanan berserat termasuklah oat, barli, buah-buahan dan sayur-sayuran.

cara menurunkan bacaan kolesterol dengan cepat
Boleh blend buat juice

Makanan yang mengandungi psyllium juga kaya dengan serat.

Tips #3 : Banyakkan Makan Ikan

Ikan mengandungi Omega 3 yang membantu membakar dan mengikis kolesterol.

Sebaiknya ikan tersebut masak stim atau rebus, sebab kalau goreng dengan minyak, jadi lain lah pulak, kan.

Tips #4 : Teh Hijau

 

Teh hijau merupakan minuman yang kaya dengan anti-oksidan.

Ia bagus untuk membantu meneutralkan semula radikal bebas yang menyebabkan HDL teroksida menjadi LDL

cara turunkan bacaan kolesterol dengan cepat
Teh yang bantu menurunkan bacaan kolesterol

Tips #5 : Anti-Oksidan paling kuat

Di atas tadi saya kongsikan yang HDL, iaitu kolesterol baik boleh berubah menjadi LDL apabila teroksidisasi semasa bertemu radikal bebas dalam badan.

Radikal bebas ini memang tidak boleh di elakkan kerana ia terdapat di dalam udara tercemar yang kita hirup, dan ia juga terdapat dalam makanan yang kurang zat dan nutrisi yang kita makan.

Berita baiknya, radikal bebas ini boleh di buang atau di neutral kan.

Cara paling mudah untuk neutralkan radikal bebas adalah dengan mengamalkan makanan yang kaya dengan anti oksidan.

Polyphenol anti-oksidan paling kuat

Menurut sebuah kajian, polyphenol yang biasanya terdapat dalam buah anggur terbukti menurunkan bacaaan kolesterol dengan berkesan.

Kolesterol terbentuk hasil dari oksidisasi lemak dari makanan. Polyphenol akan bertindak menghalang oksidisasi ini sekaligus menaikkan bacaan kolesterol HDL.

Apabila kolesterol HDL lebih tinggi, HDL yang bertambah akan bawa semua LDL ke organ hati untuk di singkirkan.

Namun begitu, bagaimana untuk anda pastikan adakah anggur yang anda makan itu mengandungi kandungan polyphenol yang cukup – bukan kandungan bahan kimia seperti racun serangga?

Supplement yang mengandungi kandungan polyphenol yang tinggi

Di Malaysia, hanya ada satu supplement yang mengandungi kandungan polyphenol yang tinggi.

Ianya adalah Vivix yang dihasilkan oleh barisan doktor dan saintis ternama dari syarikat Shaklee.

–> Baca link ini untuk mengenali pasukan doktor dan saintis dari Shaklee yang menghasilkan Vivix

Vivix telah terbukti membantu menurunkan bacaan kolesterol ramai pengguna.

cara turunkan bacaan darah tinggi
Vivix dari Shaklee

Mari saya kongsikan pengalaman pengguna Vivix yang berjaya turunkan bacaan darah tinggi akibat kolesterol terlalu tinggi di dalam darah.

Testimoni #1: Mak Puan Nida Diserang Stroke

Mak saya mempunyai bacaan kolesterol yang sangat tinggi. Asbab itu mak ada darah tinggi.

Mak selalu penat dan stress.

Ada satu hari mak tiba-tiba kena stroke hingga terpaksa warded.

Saya risau sangat. Saya jauh nak tengok mak.

Jadi saya bagi mak makan Vivix.

Alhamdulillah mak konsisten ambil dan sekarang mak cakap ubat darah tinggi yang banyak sangat itu pun mak dah tak perlu makan.

Muka mak dah kembali berseri dan mak semakin cergas dan sihat.

Alhamdulillah. Vivix memang perlu dalam seisi keluarga.

-Puan Nida

Testimoni #2 : Kolesterol Pak Lang Aziz Turun

Pak Lang amalkan Vivix untuk kesihatan. Alhamdulillah bacaan kolesterol yang sebelum ini dalam range 8-9 kini turun ke bacaan 4.7.

Selain itu bacaan gula juga turun ke angka 6.

produk turunkan bacaan kolesterol

Testimoni #3 : Kolesterol turun dari 7.5 ke 6.1

Suami kepada Cikpuan ini konsisten ambil Vivix. Alhamdulillah setelah habis sebotol Vivix, kolesterol beliau turun dari bacaan 7.5 kepada 6.1

produk turunkan bacaan kolesterol
Alhamdulillah kolesterol turun dari 7.5 ke 6.1

Cara Untuk Dapatkan Vivix

Jika bacaan kolesterol anda melebihi normal dan doktor juga sahkan bacaan darah tinggi anda melebihi 200, ia petanda kolesterol LDL sedang aktif block salur darah anda.

Ini merupakan petanda yang anda hanya menunggu masa sahaja untuk menyerang jantung.

Saya sarankan untuk anda dapatkan 2 botol Vivix untuk dihabiskan dalam masa sebulan.

Anda perlu ambil dos polyphenol dari Vivix lebih dari orang sihat.

Harga 2 botol Vivix hanya RM 1,007.

Anda boleh dapatkan harga RM 850.60 sekiranya anda terus mendaftar jadi ahli Shaklee (hubungi saya di 019 477 3457)

 

Untuk dapatkan Vivix, anda boleh tempah sendiri dengan cara klik gambar di bawah- penghantaran akan dibuat ke pintu rumah atau pejabat anda.

Harga Jimat RM  805.60

Untuk dapatkan lebih penjimatan, anda boleh tempah dengan cara menghubungi saya melalui email.

Klik sahaja email h di bawah untuk terus maklumkan tempahan anda.

Saya juga menerima bayaran menggunakan kad kredit dan PayPal.

♥ Khadeejah Hasmad ♥
Shaklee ID : 858755

Similar Posts

8 Comments

  1. Penyakit jantung merupakan penyakit yang semakin meningkat di Malaysia. Faktor pemakanan yang tinggi minyak dan lemak serta gaya hidup yang tidak sihat penyumbang utama tinggi kolesterol!

  2. Saya pernah jugak ada masalah kolesterol tinggi ni.
    Pernah cecah 5.8 tau
    Cuak betul masa tu.
    Terus amalkan supplement & makan oat setiap hari
    Alhamdulillah.. dah turun 4.1 sekarang

    1. Salam Tuan,

      Saya ada email tuan. Harganya RM 1,000+ untuk 2 botol. Untuk dapat harga ahli RM 805.60, tuan hanya perlu beri maklumat diri untuk saya daftarkan jadi ahli tanpa apa-apa bayaran tambahan.

      Boleh hubungi saya di [email protected] atau 019 477 3457 ya.

      Terima kasih.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *