4 Cara Kawal Bacaan Gula Kencing Manis Supaya Tak Merosakkan Buah Pinggang
Kencing Manis

4 Cara Kawal Bacaan Gula Kencing Manis Supaya Tak Merosakkan Buah Pinggang

Kencing manis adalah salah satu dari penyakit 3 serangkai yang menyerang lebih dari 10% rakyat Malaysia. Kencing manis ini bukan apa, kalau di biar berlarutan boleh menyebabkan mata menjadi buta, katarak mata, sakit jantung secara tiba-tiba dan buah pinggang rosak lantas menyebabkan susah nak kencing dan terpaksa melalui dialisis dengan kerap. Bukan itu saja, ia…

Turunkan Bacaan Gula Kencing Manis Cara Mak Cheq Sue
Kencing Manis

Turunkan Bacaan Gula Kencing Manis Cara Mak Cheq Sue

Bukan senang nak turunkan bacaan gula kencing manis. Kena pantang macam-macam jenis makanan. Kadang dah pantang pun, bacaan gula masih tinggi. Itu, ada kaitan pulak dengan adakah kita stress atau tidak. Stress pun boleh buat bacaan gula kencing manis tinggi. Rasa macam bersalah pulak kalau tak kongsikan satu cerita ni. Cerita ini adalah kisah benar….

Kencing Manis | Vivix

Kenapa Vivix Tak Turunkan Bacaan Gula Leha Yang Diabetes?

Leha ada kencing manis. Dah bermacam ubat Leha makan. Leha nak cari cara rawat kencing manis tanpa ubat. Penat lah makan ubat yang tak lah nampak sangat kesan positif nya Baru ni kawan Leha, Ina, recommend Leha ambil Vivix. Ina kata, Alhamdulillah Vivix dah banyak tolong turunkan bacaan gula kencing manis. Cik Mas, kawan Leha…

Macam Mana Vivix Turunkan Bacaan Gula Pesakit Diabetes
Kencing Manis | Vivix

Macam Mana Vivix Turunkan Bacaan Gula Pesakit Diabetes

Kalau sakit, kita memang kena jumpa doktor. Tapi ada orang, dah makan macam-macam ubat doktor, pun masih tak baik-baik jugak. Kadang nya memang baik, tapi datang balik lepas tu. Bukan nak kata ubat doktor tak elok tau. Tapi bila kita dalam situasi itu, nak tak nak, memang kita terfikir, eh ada tak selain ubat doktor…

Cara Ayah Turunkan Bacaan Gula Kencing Manis & Elak Dialisis
Kencing Manis

Cara Ayah Turunkan Bacaan Gula Kencing Manis & Elak Dialisis

Ayah Anisah dah lama disahkan kena kencing manis. Berpuluh tahun dah. Susahnya alahai nak turunkan bacaan gula. Mesti tak pernah kurang dari 13. Bukan senang nak pantang macam-macam. Orang sakit kencing manis ni, kadang dah berpantang pun, bacaan gula tetap duduk kat situ jugak. Baru-baru ni, ayah Anisah pi medical check up. Concern nak tahu…

Penawar Kencing Manis Yang Mujarab Untuk Luka Lambat Sembuh?
Kencing Manis

Penawar Kencing Manis Yang Mujarab Untuk Luka Lambat Sembuh?

Biasanya kalau orang kencing manis ni,¬†bila ada luka di kaki, memang susah nak baik dan sembuh. Luka ni kalau tak dikawal, takut nanti ada jangkitan pulak, dan bila jangkitan makin parah, doktor terpaksa potong kaki untuk elak jangkitan menyerang bahagian tubuh yang lain. Kalau dah potong kaki, mungkin boleh naik kerusi roda atau bertongkat. Ish,…

Kenali Kencing Manis & Supplement Terbaik Untuk Kencing Manis
Kencing Manis

Kenali Kencing Manis & Supplement Terbaik Untuk Kencing Manis

Kencing manis berlaku disebabkan oleh kandungan gula terlalu tinggi di dalam darah. Antara faktor seseorang mendapat penyakit¬†kencing manis adalah kerana diet pemakanan yang kurang sihat. Terlalu kerap minum air bergas, terlalu banyak makan makanan tak sihat turut mengundang kepada kencing manis. Ia juga boleh berlaku disebabkan faktor keturunan. Jika anda mempunyai ahli keluarga yang kencing…

Kencing Manis

Diabetes : Bukan Sekadar Sebab Makan Gula

Diabetes merupakan sejenis penyakit kronik yang turut menjadi punca darah tinggi dan sakit buah pinggang. Biasa kalau sebut je Diabetes, orang ingat sebab makan gula banyak. Lebih – lebih lagi bila Perdana Menteri bagi excuse harga gula dinaikkan konon tak nak rakyat Malaysia ramai kena diabetes. Teeeetttt. Tahukah kita, setiap makanan kita mengandungi gula. Walaupun…