rawatan alternatif kencing manis
Kencing Manis

Rawatan Alternatif Kencing Manis

Kencing manis atau dikenali sebagai diabetes pada zaman ini bukan saja dihidapi oleh golongan tua. Orang muda pun dah mula ada yang kena.

kencing manis diabetes type 1

Teringat perkongsian teman saya, suami kepada kawan dia seawal umur 30-an dah di sah kan kencing manis. Sebabnya setiap hari mesti minum minuman bergas dan susu pekat manis. Minuman bergas ni tinggi kandungan gula ya.

Punca Kencing Manis

Kencing manis berlaku disebabkan bacaan gula terlalu tinggi dalam darah.

Kencing manis sering dikaitkan dengan gula. Tapi sebenarnya kalau kita tak makan makanan bergula pun, kita ada risiko menghidap penyakit kencing manis kalau tak kawal pemakanan seharian.

Gula terlalu tinggi dalam darah kerana dua sebab.

Ia sama ada sebab tak cukup insulin yang dihasilkan untuk menukarkan gula menajadi tenaga, atau tubuh kita sendiri yang menolak insulin yang seterusnya akan membuatkan gula kekal di dalam darah tanpa ditukarkan menjadi tenaga.

Anda juga boleh baca entry Punca Diabetes Kencing Manis untuk mengenali dengan lebih lanjut punca kencing manis

Jenis Kencing Manis

Ada 3 jenis kencing manis termasuk:

1) Kencing manis tahap 1

2) Kencing manis tahap 2

3) GDM (kencing manis semasa hamil)

Simptom – simptom Kencing Manis

Antara petanda anda mungkin berisiko menghidap kencing manis, termasuklah:

1) Luka lambat sembuh

2) Penglihatan kabur

3) Cepat letih

4) Cepat haus

5) Kerap ke tandas

Rawatan Alternatif Kencing Manis

Sebelum anda dapatkan rawatan sampingan untuk kencing manis, anda terlebih dahulu dinasihatkan untuk mendapatkan rawatan dan nasihat dari doktor yang pakar.

Rekodkan bacaan gula dalam darah dan ketahui jenis kencing manis anda.

Di samping rawatan dari doktor, anda juga boleh kurangkan bacaan gula dalam darah dengan 3 cara:

Cara #1: Kawal pemakanan kita

Nak tak nak, kalau sayangkan kesihatan, kita kena kawal pemakanan kita. Kalau makan nasi, cukup lah sepinggan. Kalau boleh, kurangkan ambil gula.

Kalau rasa lapar selalu, minum lah air banyak-banyak. Kadang kita cepat lapar sebab tubuh kita dehydrated, bukan sebab kita lapar sangat pun

Cara #2: Kurangkan karbohidrat, banyakkan serat

Karbohidrat ni tinggi kandungan gula. Serat pula kurang kandungan gula. Gula memang penting untuk diubah menjadi tenaga bila diserap ke dalam tubuh.

Tapi terlalu banyak gula boleh memudaratkan tubuh. Apa – apa yang kita ambil, semua nya mesti lah bersederhana.

Nasi putih boleh diganti dengan nasi perang. Roti putih pun boleh diganti dengan roti perang yang high fiber tu

Cara #3: Amalkan makanan tambahan/supplement protein

Shaklee menawarkan ESP untuk membantu masalah kencing manis yang dihadapi oleh wanita atau lelaki, warga emas atau wanita mengandung.

Bahan utama ESP adalah kacang soya berkualiti tinggi dan tidak diubah secara genetik. Maksud di sini, selamat. Soya ini mengandungi protein. 

Bagaiman ESP membantu pesakit kencing manis?

1) Kawal lapar

ESP membantu mengawal rasa lapar kita. Daripada kerap makan, kita akan jadi jarang-jarang makan. Kalau ambil ESP di waktu pagi, perut akan terasa kenyang dan bertenaga hingga ke pukul 3 petang!

2) Mengawal bacaan gula dalam darah

Protein membantu mengawal bacaan gula dalam darah kerana ianya merangsang penghasilan lebih banyak insulin. Insulin sangat penting untuk bantu tukarkan gula dalam makanan, menjadi tenaga sekaligus mengelakkan terlalu banyak gula dalam darah.

3) Tiada lemak atau kolesterol

ESP merupakan sumber protein terbaik kerana ia diperbuat dari kacang soya. Kacang soya tidak mengandungi sebarang lemak atau kolesterol yang boleh menyebabkan penyakit lain pulak.

Bukan bermaksud tak elok ambil ayam atau daging sebagai protein. Anda digalakkan untuk banyakkan makan ayam bahagian dada yang tiada lemak. Cuma ESP merupakan sumber protein yang lebih baik

Adakah saya perlu berhenti makan ubat doktor setelah mengambil keputusan untuk ambil ESP?

Ada 2 keadaan yang perlu kita lihat:

1) Jika anda baru sahaja di sahkan kencing manis, anda dinasihatkan untuk teruskan ubat doktor di samping amalkan ESP

2) Jika bacaan gula dalam darah anda sudah mula menurun dan mencapai tahap normal, anda boleh dapatkan nasihat doktor mengenai adakah anda dah boleh berhenti dari mengambil ubat hospital.

Harga ESP

Satu  tin ESP ini bertahan sehingga 2 bulan, dan hanya berharga RM 160 sahaja. Harga ini termasuk kos Poslaju ke kawasan anda.

Dapatkan ESP dari saya, dan saya akan maklumkan sekali cara makan yag betul dan berkesan. Kelebihan eksklusif ini hanya eksklusif untuk anda yang buat belian dari saya 😀

Berminat untuk dapatkan ESP?

Hubungi saya sekarang!

Khadeejah Hasmad
SMS/WhatsApp: 019 477 3457

[contact-form-7 404 "Not Found"]

Similar Posts

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *